UTE közgyűlés és nyilatkozat

2015. november 15. (vasárnap) 11:13 | Frissítve: 1 éve

Az Európai Színházak Uniója (UTE) a hétvégén közgyűlést tart Bécsben. A kétnapos találkozó témája többek között a színház szerepe és felelőssége a konfliktus zónákban. A résztvevő színházak a megbeszéléseken olyan egész Európát érintő problémák megvitatására fókuszálnak, mint például a menekültválság.

A november 13-i párizsi terrortámadások azonban felülírták az eredeti forgatókönyvet, és mindenkinek a gondolatai a tragikus esemény körül forognak.
Az UTE és tagszínázai kegyelettel emlékeznek a párizsi események áldozataira, és fájó szívvel gondolnak az áldozatok szeretteire és hozzátartozóira.
http://www.union-theatres-europe.eu/UNIQ14475781470864/the_union_des_thtres_de_leurope_are_deeply_shaken_by_the_events_in_paris


Szerb november
Volkstheater Bécs, Ausztria

Az UTE találkozójának egyik fő témája a Bécsbe irányuló szerb migráció, és a Volkstheater több napos programsorozatához kapcsolódva alakították ki a kerekasztalbeszélgetések témáját is.

A megszámlálhatatlan osztrák állampolgárságú, második, harmadik és negyedik generációs szerben kívül több mint hetvenezer szerb útlevéllel rendelkező ember él Bécsben. A Bécsbe irányuló szerb migráció hosszú történelemre tekint vissza, tetőfokát azonban a hatvanas évek elején érte el, amikor szerbek ezrei érkeztek a városba kedvező munkalehetőségek reményében. Ma Bécs az egyik legnagyobb Szerb város. Mindeközben Bécs és Belgrád intenzív kulturális kölcsönhatásban állt egymással. Az egykori vendégmunkások művészeti tevékenysége ma már Bécs kulturális örökségének része. Az olyan szerb művészek mint Marina Ibramović, Milo Bor és Bogdan Bogdanović, a mai napig inspiráló hatással vannak az osztrák művészekre.

Napjainkban Szerbia kulturális életét egy különösen pezsgő művészeti élet határozza meg, melynek Belgrád a központja. A tehetséges színházi művészek új generációja egyre nagyobb figyelmet vív ki magának Belgrád és Novi Sad kőszínházaiban és független társulataiban. Az alkotók a délszláv háború történetének és hatásának érzékeny feldolgozására törekszenek, de korántsem ez az egyetlen és kizárólagos témájuk. Az új generációt egyebek mellett foglalkoztatják a családon belüli erőszak megjelenései, nemi sztereotípiákból fakadó problémák, valamint a háború vége és Miloševič bukása óta zajló szerb politikai folyamatok. A fiatal művészek különleges érzékenységgel értelmezik újra és viszik színpadra a klasszikus illetve  kortárs, szerb és nemzetközi drámairodalmat.

A Bécsi Volkstheater-ben tartott néhány napos program Szerbia újrafelefedezésére invitálja a közönséget – és arra vállalkozik, hogy az élő emlékezet és kortárs művészet otthonaként, a társadalmi párbeszéd tökéletes tereként minél több oldaláról, minél sokszínűbben mutasson be egy országot a bécsi közönségnek.

A program nyitánya a „Szerb Nestroy“-ként is emlegetett Branislav Nušič, Pokojnik című komédiájának előadása látható, a Volkstheater nagyszínpadán. Az előadás a Jugoslovensko Dramsko Pozorište (UTE) és a Belgrádi Színházművészeti Kar közös produkciója, a rendező a fiatal Igor Vuk Torbica.

A Volkstheter kisszínpadán több a témával foglalkozó előadás is látható. Egyebek mellett Fassbinder A Vendégmunkás című alkotása a Bojana Lazič rendezésében, és Oliver Frljič Aleksandra Zec című darabja. Utóbbi egy tizenkét éves szerb lány történetét beszéli el, akit horvát militaristák gyilkoltak meg a háború idején, 1991-ben.

Az előadásokat a Junge Volkstheater (Fiatal Népszínház) és a Die Sprache der Anderen (A mások nyelve) csereprogramja kíséri, németül tanuló szerbek, és szerbül tanuló osztrákok részvételével. Egy különleges esten pedig napjaink szerb filmművészetével ismerkedhetnek meg a nézők, kulinárisprogramok és táncesemények kíséretében.

Ezalatt az UTE képviselőinek részvételével zajló kerekasztal beszélgetésen a “Konfliktus zónák (2014-2018)” elnevezésű programról is szó esik. Ez a program lehetővé teszi egy olyan hálózat létrejöttét, mely neves, háborús témákat boncolgató színházi alkotókat köt össze fiatal művészekkel, valamint a politika és a tudományok képviselőivel.

Színház a Jugoszláv háború idején (1991-1995) - konferencia

Ezzel egy időben zajlik majd a Theater während der Jugoslawienkriege 1991-1995 (Színház a Jugoszláv háború idején) konferencia is, Prof. Stefan Hulfeld (Institute of Theater, Film, and Media Science of the University of Vienna) szervezésében, a Blockfrei (El Nem Kötelezett Mozgalom) közreműködésével.