English

Maladype Színház: Augusztus

Augusztus
Írta: Bruno Schulz

Prága, Pozsony, Nagyszeben, Maribor, Szarajevó és Moszkva… Csak néhány állomás ahol a Balázs Zoltán által rendezett non-verbális előadás 2018. január 13-i bemutatója óta nemzetközi sikert aratott.

A Bruno Schulz Fahajas Boltok című novelláskötet elbeszélései alapján készült Augusztus című előadásban a rendező a zsidó származású lengyel szerző nyelvi metaforáit fordítja át képekre, a test, a mozgás, a gesztus nyelvére, amelyet a társulat színészeinek bravúros összjátéka és finom intellektusa tesz plasztikussá.

A Maladype együttese a játék, a színház és a társművészetek nyelvén keresztül valósítja meg a tépett idegrendszerű szerzőre jellemző tartalmi-formai összefüggések bizarr rendszerét. A nem mindennapi költői nyelvezet szavak nélküli színpadi megfogalmazása olyannak ábrázolja a világot, amilyennek az elbeszélő érzéseiben mutatkozik: állandóan változó, villódzó és korlátlan átalakulásokra képes.

Bruno Schulz, a tarka fantazmagóriák, mesék és szenzációk mestere értéktelen kacatokból építkezik, melyek kulisszái között az életünk folyik és ahol az egyedüli lényeget a maszkok és a formák állandó váltogatása adja. Bár Schulz a német expresszionisták, Musil és Kafka szellemi társa, az egyetemes méretűre dimenzionált rettegés helyett ő inkább saját gyerekkorából épít házat magának. A Fahajas Boltok mágikus-realista szerzője, a Monarchia végnapjait írja meg egy galíciai kisvárosban, melyben saját apja, Jakub a szolid kereskedő és filozófus-mágus alakjában Józef, a gyermek szemével láttatja a régi világ letűnését. A gyermekkor “lenne annak a ‘zseniális korszaknak’, a ‘messiási kornak’ a megvalósulása, melyet annyiszor ígértek nekünk az összes mitológiák.” – írja. A mindent elözönlő káosz agresszivitásával szemben Józef úgy védekezik, hogy beengedi azt házának falai közé, és helyet keres neki a lét tereiben: “Mekkora naivitás azt gondolni, hogy az élet ezernyi apróságáért küzdve alakíthatjuk sorsunkat! Már csak arra vágyom, hogy elaltassam a sors éberségét, és minden feltűnést kerülve, észrevétlenül jószerencsém oldalához simulva láthatatlanná váljak.

Játsszák:
Bödők Zsigmond
Dőry Brigitta
Erőss Brigitta
Fekete Róbert
Jáger Simon
Lukács Andrea
Mesés Gáspár
Szilágyi Ágota
Zsenák Lilla

Rendezte: Balázs Zoltán
Produkciós vezető: Balázs Katalin
Kreatív producer: Huszár Sylvia

Turné:
YOUR CHANCE Nemzetközi Színházi Fesztivál, Moszkva, Oroszország - 2019
Téli Fesztivál, Zenica, Bosznia-Hercegovina - 2019
Téli Fesztivál, Szarajevó, Bosznia-Hercegovina - 2019
Borstnik Nemzetközi Színházi Fesztivál, Maribor, Szlovénia - 2018
Kultúra Háza, Lendva, Szlovénia - 2018
XXX. Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja, Kisvárda - 2018
SIBFEST, Nemzetközi Színházi Fesztivál, Nagyszeben, Románia - 2018
ISTROPOLITANA Nemzetközi Színházi Fesztivál, Pozsony, Szlovákia - 2018
ZLOMVAZ Nemzetközi Színházi Fesztivál, Prága, Csehország - 2018
Crossroads/Keresztutak, TRIP Hajó, Budapest - 2018
Határon Túli Magyar Színházak Szemléje, Thália Színház, Budapest - 2018
Kultúra Háza, Segesvár, Románia - 2018
Szín-Tár Nemzetközi Színházi Fesztivál, Kecskemét - 2018
HolnapUtán Színházi Fesztivál, Nagyvárad, Románia - 2018

Díjak:
A Diákzsűri különdíja \"A kiemelkedő összjátékért és képi megfogalmazásért\"
- XXX. Határon Túli Színházak Fesztiválja, Kisvárda - 2018
A zsűri díja \"A kollektív alkotásért\" - ISTROPOLITANA Nemzetközi Színházi Fesztivál, Pozsony, Szlovákia - 2018

Kritikai szemelvények: 

„ Olyan képek és érzetek vannak a középpontban, melyek bizonyos formában mindenki számára ismerősek lehetnek, mintha valamely különös utazásra hívna a társulat a múltba, a gyermekkorba, a Fahajas boltok nosztalgikus világába. Egyben érdekes megfigyelni az emlékezés mechanizmusának megjelenését, ahogy egyik kép folyik a másikba, az érzet langyosodik, majd átfordul. Ettől lesz igazán izgalmas élményben részünk, ez az, ami az előadást dinamikussá, figyelmet megragadóvá teszi.” Molnár Flóra, f21.hu, 2019

„Mindenképp ajánlom az alternatív szerelmeseinek és azoknak, akik valami újra, valami (jó értelemben) „csöppet sem kőszínházira” vágynak. Mindemellett az előadások után sokszor beszélgetésre invitálja Balázs Zoltán társulatvezető a nézőket, melyek emlékezetes élmények lehetnek befogadó és alkotó számára egyaránt. Pátosz nélküli magasművészet élő, hús-vér figurákkal.” Molnár Flóra, f21.hu, 2019