Aktív állampolgárság és részvételi demokrácia a Z generáció szemével
Öt budapesti színház (Katona, Örkény, Radnóti, Trafó és Víg) együttműködésében több mint 60 fiatal, 14 és 25 év közötti résztvevő töltött el egy hetet a Merlin Színházban - mely frissen került az Örkény István Színházhoz -, ahol a részvételi demokrácia és az aktív állampolgárság kérdései kerültek középpontba. A hét utolsó napján az alkotóműhelyek performanszaikkal mutatták be alkotásaikat.
A szakmai munkát több, külföldön élő magyar alkotó és szakember segítette, köztük Albert Mária (Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem), Cziboly Ádám (Western Norway University of Applied Sciences) és Szemessy Kinga (Universität Mozarteum Salzburg). A Közélet Iskolájának Gyönyörű küzdelem című workshopja, valamint a Trafó Az ellenállás gyakorlatai vitaszínházi előadása további inspirációként szolgáltak a résztvevők számára. A Gen-Z tábor programjának tervezése során szintén hangsúlyosan érvényesült a részvételiség elve, hiszen az ÖrkényKÖZ Ifjúsági Tanácsának tagjai ellátogattak előzetesen a résztvevő színházi nevelési műhelyek fiataljaihoz, akikkel közösen végeztek kutatást a tábor tematikájáról, valamint a Z generáció politikához és aktív állampolgársághoz fűződő viszonyairól és lehetőségeiről.
Az öt alkotócsoport:
- Vígszínház Víg+ műhelye - Fashion Show Politics: A divat és politika metszetében létrejött alkotócsoport, akik megmutatták, hogy az öltözködés nem csupán stílus, hanem a véleményformálás eszköze is.
- Örkény Színház ÖrkényKÖZ műhelye – Tizennyolc: A felnőtté válás és a 18. életév jelentőségének feldolgozása, mindez mozgásalapú performanszba ágyazva.
- Katona József Színház Behívó műhelye - Build Your Politician: Egy interaktív, közösségi játék keretében egy fiktív hely fiktív pártjai jelentek meg. Az új politikai szereplők hitelességét, a közösségi média hatását és a politikai folyamatok irányíthatóságát vizsgálták meg, mindezt egy választási vitával és szavazással zárva.
- Radnóti Színház RIM műhelye – Instal: Művészetterápiás és akciómódszerekkel közös gondolkodást indítottak el a politikai és személyes térben való lét kérdéseiről, melyek egy interaktív kiállítás formájában manifesztálódtak a hét végére.
- Trafó Gondolat Generátor műhelyének diákriporterei: A tábor vizualitását, posztjait, riportjait és miniinterjúit a Z generációs diákriporterek készítették, dokumentálva az eseményeket és az alkotói folyamatokat. A stáb tagjai saját szemszögükből mutatták be, hogyan látják a Z generáció világát, Tóth Fruzsi videós tartalomkészítő szakmai segítségével.
De mi is az a Fashion Show Politics?
A Vígszínházhoz kapcsolódó Vígplusz műhely címe a Fashion Show Politics volt, mely a divat és politika kapcsolatát vizsgálta. Az alkotótábor tapasztalatai megerősítették, hogy a divat nem csupán esztétikai, hanem politikai és társadalmi jelentéstartalmak hordozója is.
A tábornyitó játék arról szólt, hogy álljanak azok a diákok a terem bal oldalára, akiket ért már bántás az öltözködésükkel kapcsolatban, és álljanak jobbra, akiket nem. A játékból kiderült, hogy a 60 diákból 58-at már bántották az öltözködése miatt. Azonban az is hamar kiderült a tábor folyamán, hogy biztonságos és demokratikus mikrokörnyezetben létre tud jönni az az őszinte önkifejezés, amely mentes mindenfajta külső hatások által generált félelemtől.
Az alkotóhét folyamán segítségünkre volt Herman Adél, az ÖrkényKÖZ ifjúsági tanácsának tagja, valamint Szabados Luca, jelmez- és látványtervező, aki konkrét meglátásaival adott tanácsot a diákoknak, valamint hozzájárult a jelmezek elkészítéséhez is.
A performansz létrehozásakor a csoport ötletei alapján konszenzuálissá vált, hogy a világban uralkodó párhuzamos paradoxonok váltják ki a legnagyobb kognitív disszonanciát a diákokban, mint például: "Légy önmagad..., de azért legyél vékony és sexy."; "Nem számít a kor..., de a ránctalanító szérum azért jót tenne a bőrödnek."; vagy "A vékony egészséges, az oversized egészségtelen." Ezek mentén ellentétpárokat hoztak létre, melyeket ők maguk, mint modellek jelenítettek meg a kifutóvá vált színpadon. A jelmezek beszerzésében segítséget nyújtott a Vígszínház jelmeztára. A diákok a performanszuknak a FAST FASHION SLOW CREATION címet adták.
A Fashion Show Politics a saját magunkhoz kapcsolódásról szól. Egy olyan lelki stabilitásról, ahol már nem számít a külvilág hangja, hogy ki legyél, hogyan nézz ki, mit viselj. A már említett társadalmi paradoxonok feletti győzelem, melyek ömlenek ránk, és azt az érzetet keltik, hogy soha nem tudunk elegek lenni. A modellek a kinézettel kapcsolatos, az őket érzékenyen érintő témák szerinti ruhákban vonultak fel, míg nem behódoltak az autoriter műsorvezetőnek, akinek célja az uniformizálás volt, vagyis a teljes fanatizmus, melyben mindegyik modell fekete öltözetével homogénné válik. Ezután azonban a fekete öltözetet magukról leszakítva lázadtak fel, hogy megtalálják a saját egyéniségüket, elüldözve a manipulatív és bully konferansziét.
A Fashion Show Politics csoportvezetői Lévai Barbara és Zewde Eszter voltak, akik egy 14 főből, javarészt középiskolás tanulókból álló alkotóműhelyt hoztak létre.
A tábort bemutató rövid videót a Trafó Gondolat Generátor műhelyének Gen-Z riportstábja készítette. A tábor „A színház közösségi tér. Ne csak nézd!” című Örkény Színházhoz kapcsolódó projekt kezdeményezésében, a Culture of Solidarity Fund (CoS) és a European Cultural Foundation (ECF) támogatásával valósult meg.