Átadták a 2016-os Junior Prima Díjakat a magyar színház- és filmművészet kategóriában. Idén a Vígszínház társulatából Szilágyi Csenge, Wunderlich József és Vecsei Miklós kapta meg az elismerést, Miklós megosztva alkotótársával, ifj. Vidnyánszky Attilával. A szárnyaikat bontogató fiatal tehetségek felemelése éppen olyan fontos küldetés a Prima Primissima számára, mint az értékes életművek elismerése. A Junior Prima Díj a jövő meghatározó személyiségeinek szeretne jelentős ösztönzést adni.
Szilágyi Csenge
1990-ben született Nagyváradon. Első komolyabb találkozása a szín- ház világával tizennégy éves korában volt, amikor első alkalommal vett részt az Összpróba Tábor munkájában. Innentől kezdve már tudatosan készült a színészi pályára, az érettségit követően pedig felvették a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, ahol 2013-ban végzett Novák Eszter és Selmeczi György osztályában.
Első kőszínházi alakítása a Nemzeti Színház A tanítónő című előadásának főszerepében volt, amelyet Novák Eszter rendezett. „Ez a szerep különösen fontos nekem, a szakdolgozatomat is ebből írtam” – meséli. Ezt követően többfelé megfordult, játszott a Bárkában, az Átriumban és a Centrál Színházban is. 2015-től a Vígszínház társulatának tagja, ahol, úgy érzi, megtalálta a helyét. „Második évadomat kezdem itt, és azt érzem, sok lehetőség van előttem. Szeretnék azokkal a kollégáimmal is együtt játszani, akikkel eddig még nem volt rá alkalmam, és kíváncsian várom, mikor talál rám egy feladat a Pesti Színházban.”
Szilágyi Csenge akkor érzi jól magát a színpadon, amikor sikerül magával ragadnia a nézőket. „Azóta élek harmonikus életet, amióta a színészettel foglalkozom. Szerencsésnek tartom magam, hogy olyas- miért kelek fel reggelente, amiért érdemes. Napról napra tanulok, mégpedig a legfontosabb dologról: az életről.”
Az
Istenítélet
női főszerepe, Abigail Williams karaktere kapcsán elárulta, régi vágya volt együtt dolgozni Mohácsi Jánossal. „Negatív hőst kell megformálnom, de azt hiszem, sikerült megtalálnom a szerepem igazságát, ez pedig a szerelem.” A repertoáron szereplő előadások közül láthatjuk még az
Óz, a csodák csodája
és a
Földrengés Londonban
című produkciókban, hamarosan pedig
A Pentheszileia Programban
találkozhatunk vele a Házi Színpadon.
Wunderlich József
1989-ben született Pécsett. Ígéretes hegedűművészi karrierje egy sérülés miatt 16 évesen kettétört, ám a Bartók Béla Konzervatórium kollégiumi zenés színjátszó körében új utakat talált. A Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés színművész szakára első próbálkozásra felvették. Új volt számára a közeg, az első időszakban kissé visszahúzódott. „Minden másodperc újdonságot hozott számomra, és csak figyeltem. A szerepekről, jelenetekről ezer dolog jutott eszembe, de eleinte féltem ebből akár egyet is megmutatni. Ma már bátran próbálok, és azt érzem, a színházcsinálás egy nagyon jó közös játék.”
2013-ban végzett Novák Eszter és Selmeczi György osztályában. Pályáját a Pécsi Nemzeti Színházban kezdte, ahol zenés produkciók mellett prózai előadásokban is bemutatkozott, és már jelentős tapasztalatokkal a háta mögött mondott igent 2015-ben Eszenyi Enikő hívására.
A Vígszínházban a társulat nagyjaitól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig műhelymunkajelleggel, kísérletezve dolgozhat, ami örömmel tölti el. „Színpadra lépni, történetet mesélni elsősorban gondolati-tartalmi kérdés, és ebben számomra az együtt gondolkodás a legfontosabb; az, hogy a próbafolyamat alatt közös asszociációk mentén eljussunk egy izgalmas végeredményig.” A színészi hivatás egyik nagy ajándékának azt tartja, hogy mindig újabb játszótársakkal találkozhat.
A Pál utcai fiúk Boka Jánosa, illetve a Bűn és bűnhődés Razumihin- je a legfrissebb szerepei. Utóbbi különösen nagy kihívás számára, mert nem támaszkodhat a kottafejek adta biztonságra. „A prózai előadásokban elsősorban a szabadságból adódó rendszer izgat, ami egyúttal hatalmas felelősséget is jelent. Ennek az új világnak a felfedezése, amelyben a színész és a néző számára is erősebb tud lenni a pillanat, a jelen idő súlya, rendkívül inspirál.”
Vecsei Miklós és ifj. Vidnyánszky Attila
Mindketten szenvedélyes színházcsinálók. 2015-ben diplomáztak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Forgács Péter, Hegedűs D. Géza és Marton László osztályában, akiktől a szakmai tudás mellett rengeteg energiát is kaptak. „A legfőbb dolog, amit a mestereinktől megtanultunk, a szenvedélyes hozzáállás, ahogy a színház iránt vi- seltetnek. Ez volt talán a legnagyobb adományuk.”
Az egyetem alatt lehetőséget kaptak Eszenyi Enikőtől és osztályuk a Víg társulatának néhány művészével közösen a Pesti Színházban Sheakespeare Vízkereszt, vagy amit akartok című vígjátékát állította színpadra.
Sokoldalú alkotók, a színészet mellett rendezéssel, fordítással és szövegírással is foglalkoznak, a közösen létrehozott produkciókat (Karnyóné, Athéni Timon, Liliomfi , III. Richárd) pedig a közönség és a színházi szakma is mindig nagy érdeklődéssel fogadja. „A színházon keresztül szeretnénk foglalkozni a mai kor legfontosabb kérdéseivel. Hogy ehhez éppen színészként, íróként vagy rendezőként tudjuk-e a legtöbbet hozzátenni, azt az aktuális anyag dönti el” – foglalják össze.
Egyetemi osztálytársaikkal együtt mindent megtesznek azért, hogy minél több előadást hozhassanak létre közösen. „Sajnos egyelőre nem tudunk olyan egzisztenciális biztonságot nyújtani, hogy társulatként működjünk tovább, de azok az emberek, akik az egyetemen a családunkat alkották, mindig a legfontosabb alkotótársaink maradnak.” Egyik legutóbbi munkájukat, a Liliomfit beválogatták a Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramjába, továbbá két kategóriában is jelölték a Színikritikusok Díjára.
Az ifjú alkotópáros jelenleg a Radnóti Miklós Színházban dolgozik az Iván, a rettenet című előadáson, amelynek műfaji megjelölése társasházi science fiction. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezésének szövegkönyvét Vecsei Miklós készítette Bulgakov színdarabjának felhasználásával. Miklóst színészi feladatok is várják: anyaszínházában, a Vígszínházban legközelebb A Pál utcai fiúk és a Bűn és bűnhődés című előadásokban találkozhatunk vele.
