UTE közgyűlés és nyilatkozat2015. 11. 16.
Az Európai Színházak Uniója (UTE) 2015. novemberében közgyűlést tartott Bécsben. A kétnapos találkozó témája többek között a színház szerepe és felelőssége a konfliktus zónákban. A résztvevő színházak a megbeszéléseken olyan egész Európát érintő problémák megvitatására fókuszáltak, mint például a menekültválság.
A 2015. november 13-i párizsi terrortámadások azonban felülírták az eredeti forgatókönyvet, és mindenkinek a gondolatai a tragikus esemény körül forogtak.
Az UTE és tagszínházai kegyelettel emlékeztek a párizsi események áldozataira, és fájó szívvel gondoltak az áldozatok szeretteire és hozzátartozóira.
http://www.union-theatres-europe.eu/UNIQ14475781470864/the_union_des_thtres_de_leurope_are_deeply_shaken_by_the_events_in_paris
Szerb november
Volkstheater Bécs, Ausztria
Az UTE találkozójának egyik fő témája a Bécsbe irányuló szerb migráció, és a Volkstheater több napos programsorozatához kapcsolódva alakították ki a kerekasztalbeszélgetések témáját is.
A megszámlálhatatlan osztrák állampolgárságú, második, harmadik és negyedik generációs szerben kívül több mint hetvenezer szerb útlevéllel rendelkező ember él Bécsben. A Bécsbe irányuló szerb migráció hosszú történelemre tekint vissza, tetőfokát azonban a hatvanas évek elején érte el, amikor szerbek ezrei érkeztek a városba kedvező munkalehetőségek reményében. Ma Bécs az egyik legnagyobb Szerb város. Mindeközben Bécs és Belgrád intenzív kulturális kölcsönhatásban állt egymással. Az egykori vendégmunkások művészeti tevékenysége ma már Bécs kulturális örökségének része. Az olyan szerb művészek mint Marina Ibramović, Milo Bor és Bogdan Bogdanović, a mai napig inspiráló hatással vannak az osztrák művészekre.
Napjainkban Szerbia kulturális életét egy különösen pezsgő művészeti élet határozza meg, melynek Belgrád a központja. A tehetséges színházi művészek új generációja egyre nagyobb figyelmet vív ki magának Belgrád és Novi Sad kőszínházaiban és független társulataiban. Az alkotók a délszláv háború történetének és hatásának érzékeny feldolgozására törekszenek, de korántsem ez az egyetlen és kizárólagos témájuk. Az új generációt egyebek mellett foglalkoztatják a családon belüli erőszak megjelenései, nemi sztereotípiákból fakadó problémák, valamint a háború vége és Miloševič bukása óta zajló szerb politikai folyamatok. A fiatal művészek különleges érzékenységgel értelmezik újra és viszik színpadra a klasszikus illetve kortárs, szerb és nemzetközi drámairodalmat.
A Bécsi Volkstheater-ben tartott néhány napos program Szerbia újrafelefedezésére invitálja a közönséget – és arra vállalkozik, hogy az élő emlékezet és kortárs művészet otthonaként, a társadalmi párbeszéd tökéletes tereként minél több oldaláról, minél sokszínűbben mutasson be egy országot a bécsi közönségnek.
A program nyitánya a „Szerb Nestroy“-ként is emlegetett Branislav Nušič, Pokojnik című komédiájának előadása látható, a Volkstheater nagyszínpadán. Az előadás a Jugoslovensko Dramsko Pozorište (UTE) és a Belgrádi Színházművészeti Kar közös produkciója, a rendező a fiatal Igor Vuk Torbica.
A Volkstheter kisszínpadán több a témával foglalkozó előadás is látható. Egyebek mellett Fassbinder A Vendégmunkás című alkotása a Bojana Lazič rendezésében, és Oliver Frljič Aleksandra Zec című darabja. Utóbbi egy tizenkét éves szerb lány történetét beszéli el, akit horvát militaristák gyilkoltak meg a háború idején, 1991-ben.
Az előadásokat a Junge Volkstheater (Fiatal Népszínház) és a Die Sprache der Anderen (A mások nyelve) csereprogramja kíséri, németül tanuló szerbek, és szerbül tanuló osztrákok részvételével. Egy különleges esten pedig napjaink szerb filmművészetével ismerkedhetnek meg a nézők, kulinárisprogramok és táncesemények kíséretében.
Ezalatt az UTE képviselőinek részvételével zajló kerekasztal beszélgetésen a “Konfliktus zónák (2014-2018)” elnevezésű programról is szó esik. Ez a program lehetővé teszi egy olyan hálózat létrejöttét, mely neves, háborús témákat boncolgató színházi alkotókat köt össze fiatal művészekkel, valamint a politika és a tudományok képviselőivel.
Színház a Jugoszláv háború idején (1991-1995) - konferencia
Ezzel egy időben zajlik majd a Theater während der Jugoslawienkriege 1991-1995 (Színház a Jugoszláv háború idején) konferencia is, Prof. Stefan Hulfeld (Institute of Theater, Film, and Media Science of the University of Vienna) szervezésében, a Blockfrei (El Nem Kötelezett Mozgalom) közreműködésével.
Legfrissebb hírek
Szereplőváltozások a 2025/26-os évadban
Tájékoztatjuk Nézőinket, hogy a következő évadban néhány előadásban is szerepátvételre, kettőzésre kerül sor.
Indul a szeptember-októberi jegyértékesítés
Tájékoztatjuk Nézőinket, hogy szeptember-októberi előadásainkra a jegyértékesítés június 26-án csütörtökön 10 órától indul.
Megtartotta évadzáró társulati ülését a Vígszínház
Radnay Csilla, Orosz Ákos, Szántó Balázs, Márkus Luca, Hegyi Barbara, Kovács Adrián, Mester Dávid és Kálmán Eszter munkáját is díjjal ismerték el a Vígszínház évadzáró társulati ülésén.
Darvas Iván 100. születésnapja
Beszélgetéssel és kiállítással emlékezünk Darvas Ivánra a Vígszínházban.
Együtt a színpadért – jótékonysági gála (Színházi Dolgozók Szakszervezete)
Nyolcadik alkalommal rendezi meg jótékonysági gálaestjét a Színházi Dolgozók Szakszervezete (SzíDoSz) a nehéz helyzetbe került, egészségi állapota következtében rászoruló, szakmabeli háttérdolgozó kollégák megsegítéséért.
Elmarad az Amadeus a Pesti Színházban
Tájékoztatjuk Nézőinket, hogy a 2025. május 20-án, kedden 19 órára meghirdetett Amadeus című előadás betegség miatt elmarad!
Plüssállatokat keresünk a Madame Tartuffe bemutatónkhoz!
A 2025/26-os évadunk első pesti színházi bemutatójához, a Madame Tartuffe c. előadáshoz keresünk plüssállatokat.
A Pesti Színház színpadmester helyettese, Varga Nándor kapta idén a Várkonyi Zoltán-emlékdíjat
A Várkonyi Zoltán-emlékdíjjal minden évben azokat ismeri el a Vígszínház társulata, akik bár a közönség számára láthatatlanok, munkájuk mégis nélkülözhetetlen és megkerülhetetlenül fontos a színház életében.