Góthné Kertész Ella

Góthné Kertész Ella


Fontosabb szerepei
Díjai

színésznő
(1878-1936)

A SzAk-t 1897-ben végezte el. 1897-98-ban a Nemzeti Színházban játszott. Férjhez ment, s visszavonult. Egy év múlva elvált Beck Vilmostól, az Operaház művészétől. 1903-ban, miután Góth Sándor felesége lett, a Vígszínházhoz szerződött. 1910-11-ben a Magyar, majd ismét a Víg, 1921-22-ben a Renaissance Színház tagja, 1924-től 1936-ig ismét a Vígszínház művésznője volt. 1920-ban, 1927-28-ban, 1930-1932 között, 1934-ben a Magyar, 1930-ban és 1932-ben a Belvárosi, 1936-ban a Pesti Színházban is fellépett. Góthné játéka a vígszínházi természetességgel a modern színjátszás elemeit ötvözte. Gyakran volt férje a partnere: a "Góth-pár" fogalom lett. Kezdetben szerelmes lányokat, fiatalasszonyokat, később jellemszerepeket alakított. Kiváló stílusérzékkel ábrázolta a komikum minden fajtáját. Férjével együtt színészneveléssel is foglalkozott.

Főbb szerepei:
Salome (Wilde);
Helén (Bernstein: Baccarat);
Marie Louise (Bernstein: A tolvaj);
Kerner Ilona (Lengyel M.: Tájfun);
Anna (Góth S.-Pásztor Á.: Vengerkák);
Magda (Gábor A.: Ciklámen);
Tóthné (Mikszáth K.-Harsányi Zs.: A Noszty fiú esete Tóth Marival);
Ettingen hercegné (Molnár F.: Olympia);
Gertrud (Knoblauch-Bennet: Mérföldkövek).

(forrás: MAGYAR SZÍNHÁZMŰVÉSZETI LEXIKON)